بلوار توس مشهد و فایل‌های اجاره قیمت مناسب (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ثبت‌نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سرمایه‌گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟ قیمت روز ارز‌های مبادله‌ای (۲۵ اردیبهشت) | دلار کاهشی شد احیای کم‌جانِ بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در فروشگاه‌های «شهرما» مشهد + آدرس (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن پسته در خراسان رضوی نمایشگاه کار شرق کشور خردادماه در مشهد برگزار می‌شود معنای «فوق العاده خاص» در فیش حقوقی چیست؟ | کدام کارمندان مشمول این امتیاز می‌شوند؟ نرخ دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان نزول کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب مشهد ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است قیمت طلا امروز صعود کرد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرغ گران می‌شود؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت خودرو در بازار امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | قیمت‌ها ریزشی شد پیش‌بینی مهم برای آینده بازار طلا و سکه | طلای دست دوم نخرید (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار طی روزهای آینده | آیا نرخ ارز کاهش خواهد یافت؟ تحرکات صندوق‌های طلا چه سیگنالی به بازار داد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز آغاز می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته ریشه غیراقتصادی داشت آغاز فروش پیکاپ کرمان موتور با تحویل فوری + جزئیات (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون اشتغال وزارت کار: نرخ بیکاری جوانان ۲۱.۲ درصد است فردا (۲۵ اردیبهشت) یارانه این دهک‌ها واریز می‌شود | مبلغ یارانه چقدر است؟ منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشید | قیمت دلار چقدر کاهش خواهد یافت؟
سرخط خبرها

خراسان رضوی نیازمند کنسرسیوم بزرگ صادرات زعفران است | اصلاح نرخ زعفران برای استان جنبه استراتژیک دارد

  • کد خبر: ۱۷۵۸۶۱
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
خراسان رضوی نیازمند کنسرسیوم بزرگ صادرات زعفران است | اصلاح نرخ زعفران برای استان جنبه استراتژیک دارد
جای خالی کنسرسیوم بزرگ صادراتی برای زعفران در خراسان رضوی احساس می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز در دومین نشست از سلسله جلسات «شنبه‌های اقتصادی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، پای صحبت‌ها و دغدغه‌های فعالان حوزه زعفران نشستند. در این جلسه بر ضرورت اصلاح نرخ پایه گمرکی برای این محصول استراتژیک استان و واقعی سازی بهای آن به منظور پیشگیری از قاچاق زعفران و ایجاد صرفه اقتصادی تولید و صادرات آن و نیز لزوم ثبت جهانی برند زعفران ایران تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست، بر ضرورت اصلاح ارزش پایه صادراتی زعفران، افزایش بهره وری سطوح زیر کشت این محصول، توجه بیشتر به زعفران کاران و توقف طرح خرید تضمینی این محصول از امسال تأکید کرد.

ابوالفضل چمندی تصریح کرد: چرا یک کنسرسیوم بزرگ زعفران در خراسان وجود ندارد که از ابتدای زنجیره این محصول تا انتهای زنجیره را دربربگیرد؟ موضوع زعفران در وهله نخست باید از سوی بخش خصوصی کارشناسی و از بخش دولتی مطالبه شود. معتقدم باید دور باطل تصمیمات لحظه‌ای که به اقتصاد کشور ضرر می‌رساند و حوزه زعفران نیز از آن مستثنا نیست، متوقف شود.

وی تأکید کرد: کالایی که قرار است ایجاد ارزش کند، باید در زنجیره ارزش قرار گیرد. این موضوع شامل زعفران به عنوان محصول استراتژیک استان می‌شود. بخشی از اقدامات در بهبود شرایط این حوزه، تاکتیکی و آنی است که اصلاح ارزش پایه گمرکی زعفران از جمله آن هاست. در این زمینه قاعدتا مخالفانی هم در سطح قانون گذاری و تصمیم گیری وجود دارد که معتقدند کاهش ارزش پایه صادراتی، موجب کاستن از قیمت زعفران می‌شود.

چمندی با بیان اینکه دغدغه تمامی ذی نفعان زنجیره زعفران باید در پیشنهاد‌های ما برای اصلاح ارزش پایه صادراتی این محصول دیده شود، گفت: در این صورت، امکان اثرگذاری نظرات مخالف با این موضوع، کاهش می‌یابد. این اقدامی تاکتیکی و آنی است که ظرف یک تا دو ماه آینده باید انجام شود. در بحث حقوق گمرکی و ارزش پایه گمرکی زعفران باید یک صدا باشیم و به نظری واحد برسیم.

در واقع باید حرف مشترکی بین تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه زعفران و بخش دولتی استان وجود داشته باشد. ما حاضریم از نظر واحد بخش خصوصی در این زمینه دفاع کنیم؛ بنابراین تأکید بر این داریم که ظرف یک ماه آینده درباره این موضوع برنامه ریزی و کارشناسی شود تا نظر واحد بخش خصوصی تعیین شود.

وی ادامه داد: در وهله دوم، باید از خرید تضمینی زعفران جلوگیری شود؛ زیرا یکی از دلایل بهره وری پایین بیشتر اراضی زعفران، همین موضوع خرید تضمینی محصول است که باید از آن جلوگیری شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اگر برنامه جامعی مبنی بر زنجیره جامع ارزش زعفران داشته باشیم، می‌توانیم در رایزنی و تصمیم گیری به نفع این محصول عمل کنیم؛ ازاین رو برخورداری از چنین برنامه‌ای در استان، امری مهم و اساسی است.

راهکار کاهش قاچاق زعفران

محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، هم در این نشست هم اندیشی اظهار کرد: باتوجه به نارضایتی صادرکنندگان از قیمت پایه صادراتی زعفران، اصلاح این نرخ برای محصولی که جنبه استراتژیک برای استان ما دارد، می‌تواند به رشد صادرات و کاهش آمار قاچاق این محصول منتج شود.

زنجیره ارزش زعفران

رئیس شورای ملی زعفران نیز در این جلسه گفت: در زمینه زنجیره ارزش زعفران، متأسفانه تاکنون جریان ارزشی به وجود نیامده که منافع آن به کشاورز و اقتصاد کشور بازگردد. محسن احتشام با طرح این پرسش که چرا بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا برای دیگر کشور‌ها چندان شناخته شده نیست؟ افزود: سال هاست برای ثبت جهانی برند ملی زعفران ایران تلاش می‌کنیم، اما به نتیجه نمی‌رسیم.

هویت زعفران ایرانی در بازار‌های جهانی ثبت شود

فرشید منوچهر، دبیر شورای ملی زعفران، نیز در بخشی از این نشست، با هشدار درباره آینده زعفران گفت: باید در بازار‌های جهانی هویت زعفران ایرانی را ثبت کنیم. براساس آمار رسمی از افغانستان، امسال سطح زیر کشت زعفران در این کشور حدود ۷ هزار هکتار اعلام شد که در این مقدار سطح زیر کشت، ۲۱تن زعفران تولید شد. براساس همین آمار، در سال۱۴۰۱ افغانستان ۵۱هزار تن صادرات زعفران داشته است که از این آمار مشخص است حدود ۴۰تن زعفران از ایران به افغانستان رفته و سپس در بازار‌های هدف به فروش رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->